Ásó, kapa, mobilapp

Hámori Zsuzsa

a 30km.hu alapító tagja

Mindenki szeretne hazai zöldséget-gyümölcsöt enni, de nem mindenkinek jut eszébe olyan megoldás, amellyel össze lehet hozni a megbízható kistermelőket a minőségre éhes vásárlókkal.


Amikor az ember ott áll a szupermarketben, és az árkódtáblákon látja, hogy a leghétköznapibb, idényjellegű zöldségek is több száz kilométeres távolságból érkeznek, ám ránézésre közepesen gusztusosak, elgondolkodik: biztos vannak olyan gazdák a környéken, a megyében, akiktől friss, magyar, egészséges árut vásárolhatna. Igen ám, de emberünk nem véletlenül áll a szupermarketben: nincs igazán lehetősége termelői vagy biopiacra járni, továbbá szeretné minél kevesebb idő- és utazási ráfordítással beszerezni a heti élelmiszert.

Szerencsére egy különleges mobilalkalmazás és a hozzá kapcsolódó weboldal révén online értesülhet a hozzá közel tevékenykedő termelők kínálatáról. A fejlesztők 30 kilométeres körben húzták meg az ésszerűségi határt, ez is lett a nevük: 30km.hu és ennek applikációja, a 30km. Jelszavunk: A világ globális, az élet lokális!

Az ökológiai lábnyom az a terület, amely károsodás nélkül képes megtermelni az életvitelünkhöz szükséges javakat. Az átlagos egy főre eső ökológiai lábnyom Magyarországon 2,2 hektár, már ez is 2,5-szer nagyobb, mint 1961-ben, de jelzi, hogy egy messziről ideszállított terméknek milyen óriási az ökológiai lábnyoma.

A 30km.hu fő célkitűzése, hogy minél több ember számára legyen elérhető helyi, friss, egészséges élelmiszer, emellett pedig, hogy az őstermelők és kistermelők állandó piachoz jussanak. Az ötletgazda, Vöröss Levente volt, hozzá csatlakozott két kollégája, Krepelka Ágnes és jómagam, Hámori Zsuzsa. A projekt hamar szárnyra kapott: mára több mint 15 ezer regisztrált felhasználónk van, és 500 gazdával állnak kapcsolatban.



Értéket teremteni a felek összekapcsolásával

Egyre népszerűbbek Magyarországon a kosár- és részesrendszer-kezdeményezések. Ezek általános koncepciója, hogy a vásárló bizonyos időre (akár egy teljes mezőgazdasági szezonra) előfizet a kiválasztott gazdaságnál vagy forgalmazónál, ezért cserébe rendszeresen kap meghatározott mennyiségű, „egy kosár" terményt az idényjellegű zöldségekből, gyümölcsökből. Az előfizetés nagy elkötelezettséget jelent, ezért ezek a módszerek általában egy-egy szűkebb területre és vásárlóközönségre korlátozódnak. Az előfizetős módszer kockázatos a felhasználó számára, hiszen az időjárás vagy a kártevők akármikor tönkretehetik az elvárt minőséget és mennyiséget.

A 30km.hu alkalmazásnak pont az az egyik lényegi eleme, hogy bárhol, bárki, bármikor használhatja, és a beépített helymeghatározó segítségével megkeresheti a hozzá közel eső gazdákat, termékeket. Ehhez csupán fel kell töltenie a rendszerbe az adatait. A regisztráció révén elérhető szolgáltatás ingyenes, mind a termelők, mind a felhasználók felé. Aki az adataival bekerül a rendszerbe, hozzájárulhat, hogy hírlevélben kapjon információkat termelői termékekről, vásárlási lehetőségekről.

Erre építettük az üzleti modellünket, és az induláshoz a leendő helyi vállalkozáshoz helyi támogatási forrást kerestünk. Mivel az egyik alapítónk észak-magyarországi illetőségű, jelentkeztünk a tervünkkel az Észak-Magyarországi Operatív Program (ÉMOP) innovációs pályázatára, ahol nyertünk annyit, hogy abból elindíthattuk a fejlesztést. Az üzleti formánk jelenleg kft., mert az ÉMOP-hoz való jelentkezés feltétele volt a cégszerű működés. Mivel több tulajdonos van a cégünkben, elsőre a kft. volt a logikus üzleti forma.



Az őstermelőknél olcsóbb lehet az áru, mint a hiperben

Az észak-magyarországi termelők élete nagyon változó. Ahogy jobban beleláttunk a spektrumba, kiderült, hogy nagy a szórás a termelők között: a kicsi őstermelőtől az akár közepes méretű, 100 hektáros birtokkal rendelkező gazdáig. Mi azt szoktuk mondani, hogy a mi igazi közösségünk az őstermelő és a kistermelő kategória, akik többet is el tudnának adni, mint amennyit a közvetlen környezetükben értékesítenek, viszont nem elég nagyok ahhoz, hogy egy országos kiskereskedelmi hálózatnak beszállítsanak.

A gazdákkal együttműködési keretszerződést kötünk, kft-ként a kistermelőknek olyan szolgáltatást nyújtunk, amely az általuk előállított termény szezonjában segíti a piacra jutásukat. A 30km.hu-val keretet nyújtunk a termelő és a vásárló összekötéséhez, hogy egymásra találjon a kereslet és a kínálat. Ez azért fontos, mert az őstermelők a saját körzetükön belül, illetve Budapesten áfa-mentesen tudnak értékesíteni. Adott esetben a gazda jobb áron tudja adni a terméket, mint egy áruházlánc. Nálunk feldolgozott termékeket is tud értékesíteni, a lekvároktól a sajton át a mézig.

Ami a szállítást illeti, a mi esetünkben a vásárló gondoskodik erről, ezzel együtt például az áru menet közben szükséges hűtéséről is, hiszen minden felhasználónk a magához közeli termelőt keresi meg. Tehát a szállítási költség nem a gazdát terheli. A minőségbiztosítás már más lapra tartozik: a gazdák rendelkeznek őstermelői igazolvánnyal, a Nemzeti Élelmiszerbiztonsági Hivatal (NÉBIH) szúrópróbaszerűen ellenőrzi őket, tehát van felügyelő szerv. Ugyanakkor a vásárló is el tudja mondani a véleményét az adott terményről a weboldalon a termelő minősítésével.



Folyamatos visszacsatolások kellenek a fejlesztéshez

Hogy mennyire lehet megélni ebből hosszú távon, nem tudjuk. Egyelőre nem hoz annyit, hogy mind a hárman feladjuk az állásunkat, de lépésről lépésre haladunk, önerőből építkezünk, és látunk benne fantáziát. Nem a világot akarjuk megváltani, hanem elkezdtünk egy irányvonalat, és apránként haladunk előre. Gyakran megkérdezzük a tagjainkat, hogy milyen igényeik vannak, mit szeretnének, és ennek mentén fejlesztjük a szolgáltatásokat.

Nagyon komoly munkát beleraktunk, valamint tény, hogy munka és család mellett néha nehéz ezt a szervezést végezni, de egyrészt nagyon lelkesek vagyunk, másrészt sok érdeklődő, szimpatizáns segítségére számíthatunk. Persze őket is össze kell fogni. A döntéshozatal alapesetben egyemberes feladat, mi eleve hárman vagyunk, a vállalkozások üzemeltetése sok kompromisszummal jár.

Mostanra beborítjuk Magyarország területét 30 kilométer sugarú korongokkal, a cél, hogy az egész ország területén olajozottan működjön a szolgáltatás. Ugyanakkor még mindig másodállásban végezzük a cégépítést, nem adtuk fel az eredeti munkánkat. Inkább úgy próbáljuk megoldani, hogy például a vásárok szervezésére érdeklődő önkéntesekből összeállt egy csapat, akiket mi irányítunk, és alapítottunk egy mikrovállalkozást, amely kifejezetten ezt az irányt viszi tovább.


Újabb ötlet révén fejlődik a közösség

Sok olyan megkeresést kaptunk, hogy nagyon tetszik a kezdeményezés valakinek, de elfoglalt fővárosi lakos révén nincs ideje arra, hogy elautózzon egyik helyre 20 kilométert zöldségért, aztán a másikra 15 kilométert házi sajtért. Továbbá ez már a család üzemanyagra elkülönített költségvetését is megnöveli.

Ezért úgy határoztunk, hogy segítjük a fogyasztók igényeinek kiszolgálást, és először a 30km.hu oldalon kezdtünk vásárokat kezdünk szervezni, majd önálló projektet szenteltünk a második kezdeményezésünknek IttaSzezon! néven. Némi kísérletezés után mostanra forrta ki magát a weboldala, és teljesen frissen, 2017-től fut ez a vállalkozásunk.

Lényege, hogy megszervezzük a szezonális vagy tartós termékek (például méz, lekvár, gyümölcslé) Budapestre történő szállítását, és a fővárosban 6-8 ponton megbeszélt időben átvehetik a termékeket a megrendelők. A havi termény függvényében bizonyos mértékig tervezhető kínálatot tud magának kialakítani a vásárló. Januárban például a 3 és 5 literes, tartósítószermentes termelői gyümölcslé volt a sláger, illetve lehetett rendelni lecsót, paradicsomlevet, paprikakrémet, fűszerpaprikát, lekvárt és mézet – utóbbit egy nemzeti parkon gyűjtik a velünk szerződésben álló gazda méhei, díjnyertes termékek. Korábban volt télálló alma, a tízkilós egységládában szállított ötféle almáért 190 forintot kértünk kilónként, ez versenyképes ár Budapesten.

Általában 10-14 nap a megrendelési időszak, ki lehet választani az átvétel helyét, ahol 1-1,5 órás időtartamban várjuk a vásárlókat. Ez a közösségi vásárlás egy formája, akkor jön létre, ha a közösségtől egy bizonyos mennyiségű megrendelés összejön, hiszen a gazdának is úgy éri meg a terményt utaztatni. Meghallgatjuk a vásárlók kéréseit is, most például beszerveztünk egy olyan gazdát, aki főzésmentes módon készíti a lekvárjait, hozzáadott cukor nélkül.

A 30km.hu lényege a közelben termett áru értékesítése, ezzel szemben az IttaSzezon! vásárok esetében távolabbról is jöhetnek a termelők, például Budapestre Kecskemétről. De vegyük figyelembe, hogy az ország ötöde egyetlen településen lakik, Budapesten és környékén. Viszont emiatt is éreztük úgy, hogy jobb lesz elkülöníteni a két tevékenységet.


30km.hu


A megbízhatóság a közösségépítés alapköve

Ami a cég működését illeti, a fenntartási és fejlesztési költségek a termelők felé nyújtott szolgáltatásokból alapszinten megtérülnek, de ezért nagyon keményen meg kell dolgozni. A gazdák bizalmát megszerezni talán a legnehezebb: őket már annyi mindenbe belerángatták, annyiszor becsapták, hogy nagyon zárkózottak. Ráadásul mi az előfizetéses rendszerben működő kosár-mozgalmakkal szemben újszerű üzleti modellel keressük meg őket. De aki elkezd velünk együttműködni, tartós partner marad, mert hamar ráébred, hogy ez neki jó, hogy végre azzal foglalkozhat, amivel szeretne, hogy megbízható partnerek vagyunk, hogy folyamatosan láthatja a növekedést.

A gazdák számára az is értéket jelent, hogy mi brandként kezeljük őket, építjük az ismeretségüket. A termelői hálózatokban gyakran nem nyilvános az előállító kiléte, vagy nem kap megfelelő hangsúlyt. Nálunk az az első, hogy elmegyünk a gazdához, megnézzük, hol, mit, hogyan termel, milyen körülmények között tartja az állatokat. A személyes kapcsolatfelvétel nagyon fontos, megkóstoljuk a terményeket, és el is várjuk, hogy az adott színvonalat tartsa. Mára elértük azt a szintet, hogy a vásárlóink megbíznak az általunk garantált minőségben. Persze, ha előfordul olyan, hogy a megrendelt áru nem megfelelő, akkor utólag egyeztetni lehet velünk – ilyen egy piacon nem lehetséges.

Mi nem azt mondjuk, hogy mostantól aztán be ne tedd a lábad egy hipermarketbe, hanem hogy elhozzuk a termelői ízek, áruk egy szeletét, amelyről magunk is azt gondoljuk, hogy jó minőségű és megfizethető áron kapható – nem feltétlenül a legolcsóbb, de ár-érték arányban megfelelő. Ehhez csak annyit kell tenni, hogy regisztrál a vevő, és eljön az átvevő pontra.

2016-ban jelöltek bennünket a Highlights of Hungary díjra, és az év kreatív projektjei kategóriában a harmadik helyet nyertük el a szavazatok alapján, amire úgy tekintünk, mint afféle visszaigazolásra, hogy jó az, amit kitaláltunk, és fejlesszük tovább.


Van-e jövője a háztáji gazdálkodásnak?


Van
Nincs

SZAVAZAT UTÁN