2030-ban a mesterséges intelligencia is segít a bankolásban

Fotó: MTI/AP / Frank Augstein

-

Az okostelefon-használók arányának növekedésével a mobilbankolók száma is nő, 2030-ra pedig akár már a mesterséges intelligencia is bekapcsolódhat a bankolásba.


Míg kezdetben számítógép és bankfiókok segítségével kezelték a pénzügyeket, mára a hangsúly az okostelefonok felé terelődik – idézi az MTI Martin Jarolimot, a K&H Bank lakossági üzletágért felelős vezetőjét. Az Európai Unió által kiadott Digitális Gazdaság és Társadalom Index (DESI) legfrissebb adatai szerint a magyar internethasználók 46 százaléka már használja a számítógépét online bankolásra. Ahogy pedig nő az okostelefonok elterjedtsége (ami most jelenleg 60 százalék körül van), egyre többen szeretnék majd pénzügyeiket mobilon intézni.

A KBC 2014 júniusában bejelentett üzleti stratégiájának éppen ezért fontos része a digitalizáció, a bankcsoport ezen a területen is vezető szerepet szeretne betölteni a magyar piacon. A K&H 2016-ban megújított mobilbankját az év végéig már több mint 58 ezren használták aktívan.

A magyar piacon a digitális megoldások terén még van tér a bővülésre – írja a K&H, hivatkozva a Deloitte digitalizációs érettséget vizsgáló felmérésére, amely szerint Magyarország nyolc régiós ország között a 7. helyen áll, csak Szlovéniát előzve meg. Jarolim szerint a digitális innovációknak fel kell gyorsulniuk, ha utol szeretnénk érni a régió országait. A digitalizáció a pénzügyi szektorban nem azt jelenti, hogy nincs szükség bankfiókokra, hanem, hogy az ügyfeleknek lehetőségük lesz egyre több szolgáltatást teljes mértékben online intézni. Hozzátette, hogy 2030-ra például akár már a mesterséges intelligencia is bekapcsolódhat a bankolásba, az ügyfelek egy virtuális asszisztenst kérdezhetnek majd számlájukról vagy a bank szolgáltatásairól, termékeiről.


A netbank alapján is döntenek

Az online bankolás fontosságát állapította meg a CIB Bank és a GfK nemrég nyilvánosságra hozott közös kutatása is. A felmérés szerint az átlagosnál magasabb jövedelmű, illetve nagyobb megtakarítással rendelkező ügyfélkörnél egy esetleges bankváltásnál a legfontosabb döntési szempontok között lenne a megbízható és jó internetbank. A válaszadók a kutatást megelőző fél évben leggyakrabban az internetbankon keresztül intézte pénzügyeit – 94 százalékuk használta ezt a szolgáltatást, jellemzően havonta tíznél is többször. Szinte mindegyikük utalt már így pénzt és kérdezte le számlaegyenlegét, de 65 százalék azok aránya is, akik állandó átutalási megbízást állítottak be a mobil felületen.

A CIB mobilbanki applikációját a megkérdezettek 33 százaléka használta, de a bank várakozásai szerint ennek népszerűsége a jövőben gyorsan nőni fog. A CIB 2016 tavaszán elindított mobilalkalmazását az év végére 78 ezren használták, és havonta több ezer új felhasználó regisztrál. Az applikációt letöltők háromnegyede minden hónapban legalább egyszer az alkalmazáson keresztül intézi pénzügyeit, a havonta mért átlagos belépésszám pedig már háromszorosa az internetbanknál mért értéknek.