Vállalkozni nem csak a fiatalok privilégiuma

Fotó: Luis Llerena - Negativespace.co

-

A tapasztalat, a kiterjedt kapcsolati rendszer és az előrelátás képessége mind-mind olyan előnyök, melyek megszerzéséhez hosszú évekre van szükség, és melyek egyértelműen az idősebb vállalkozók malmára hajtják a vizet.


Bár a nyugdíjas kor felé közeledve is sokak fejében motoszkál a gondolat, hogy saját vállalkozásba kezdjenek, ám a legtöbben mélyen eltemetik magukban ezt a késztetést, mondván: „túl öreg vagyok én már ehhez” vagy „úgy sincs semmi esélyem a fiatalokkal szemben”. Ez azonban merőben téves felfogás az Entrepreneur cikke szerint, amely igyekszik rácáfolni a hiedelemre.

Gyakran idézett ellenpélda Harland David Sanders ezredes, aki már a hatvanas éveiben járt, amikor megalapította a KFC gyorsétteremláncot. De gondolhatunk Charles Flintre is, sorolja az Enrepreneur, aki hatvanegy volt, amikor létrehozta az IBM-et, míg Ray Kroc az ötvenes éveit taposta, amikor megnyitotta első McDonald’s éttermét. Mindhárman benne jártak már a korban, ám ez mégsem tántorította el őket attól, hogy sikeres üzletemberekké váljanak. Ők hárman kiválóan példázzák azt, hogy nem lehetünk túl öregek ahhoz, hogy elindítsuk saját vállalkozásunkat és megvalósítsuk álmainkat.

Ellentétben a fiatalabb generációkkal, az idősebb korosztály tagjai olyan harci arzenállal vannak felvértezve, mint a hosszú évek tapasztalatai, az eközben elsajátított számos értékes készség, vagy éppen a nélkülözhetetlen üzleti tudás. Már elkövették saját hibáikat, tanultak belőlük, és valószínűleg még egyszer nem esnek ugyanabba a csapdába. És mivel az akadályokat és problémákat sokszor már előre látják – és ismerik azokra a megoldásokat is –, a mögöttük hagyott évek a gyakorlatban is csak az előnyükre válhatnak. A fiatalok ezen képességek és tudás hiányában még sok hibát ejtenek, mire megtanulják, hogyan kell jól és okosan csinálni. És azt az időt, amit ők a szükséges készségek elsajátítására fordítanak, a szenior vállalkozók a nyereségük növelésével tölthetik.

Az idősebbek emellett jóval kiterjedtebb kapcsolati rendszerrel is rendelkeznek, mint fiatalabb vetélytársaik, és ez az üzleti életben jókora előnyt jelent: ügyfeleket. Akik nélkül nincs vállalkozás. A húszas éveikben járó vállalkozóknak ezzel szemben jellemzően még csak szűk ismeretségi körük van, éppen ezért számottevő időt kell eltölteniük azzal, hogy ezt a kört kibővíthessék, ezáltal ismertségüket növelhessék.

A kapcsolatok mellett van még egy igen fontos tényező, ez pedig a pénz, azaz a tőke. A kezdő vállalkozók egyik legnagyobb kihívása, hogy pénzt és befektetőket szerezzek az induláshoz, míg az idősebb korosztály képviselői gyakran már rendelkeznek a szükséges anyagi háttérrel ahhoz, hogy nyugodt szívvel belevághassanak az üzletbe – összegez az Entrepreneur szerzője.

Mindezek mellé már csak szenvedély és kitartás kell, ez pedig nem csak a fiatalok privilégiuma. Aki szenvedélyesen hisz abban, amit csinál, annak a siker szinte már a zsebében van. Ez a hit és elhivatottság pedig nem korfüggő.